6) Visual FX

Här redovisas arbetsprocessen kring effekterna av filmen.


2013-06-02
Sista effekten äntligen färdig! Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 13h.
Total tid spenderad: 292h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-06-01
Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 11h.
Total tid spenderad: 279h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-05-30
Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 8h.
Total tid spenderad: 268h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-05-28
Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 9h.
Total tid spenderad: 260h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-05-27
Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 10h.
Total tid spenderad: 251h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-05-26
På grund av för lite tid har jag kommit fram till att jag tyvärr måste korta ner klippet, jag tog då bort scenen inne i Kronoberg Slottsruin och även scenen vid tomtabacken. Jag hinner även inte skriva någon musik så därför kommer jag använda jag mig av orginallåtarna från filmerna istället för att spara tid. Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 11h.
Total tid spenderad: 241h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-05-25
Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 7h.
Total tid spenderad: 235h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-05-12
Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 7h.
Total tid spenderad: 228h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-05-11
Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 16h.
Total tid spenderad: 221h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-05-05
Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 8h.
Total tid spenderad: 205h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-05-04
Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 8h.
Total tid spenderad: 197h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-04-27
Nu var det väldigt länge sedan jag redigerade något vilket var på grund av vårshowen som vi nyss blev färdiga med i musiktillägget. Det tog upp all min tid men nu blir det full fart framåt!

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 9h.
Total tid spenderad: 189h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-03-02
Dagens arbete:

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 12h.
Total tid spenderad: 180h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-02-23
Dagens arbete med ljudeffekter från ljudbibliotek av Hollywood Edge och Freesound.org:



Här i klippet på tomtabacken tog jag samma effekt från priori incantatem men ökade diametern på partiklarnas bana samt förstärkte turbulence field för mer "random" rörelser. Efteråt lade jag på ett analyseringsfilter som granskar klippet och återskapar en 3D-kamera som rör sig exakt likadant som hur jag spelade in i verkligheten. Detta gör att alla partiklar stannar precis där de ska vara i klippet. Jag bytte även ut bakgrunden eftersom husen inte gav rätt känsla till filmen. Detta var enkelt då jag gjorde en gigantisk boll runt kameran och satte på en panoramabild av ett naturområde som jag hittade på internet, att vi har en sfär runt kameran gör att rörelserna följer med kameran exakt utan att jag behöver animera någonting för hand. 
Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 18h.
Total tid spenderad: 168h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-02-16
PRIORI INCANTATEM-GUIDE
Nu är det dags för priori incantatem, det bästa klippet jag kunde hitta på YouTube som referens var detta, tidpunkten är 1:19:


För den här effekten kommer jag att använda mig av Adobe After Effects tillsammans med en plugin vid namn Trapcode Particular som är en partikelsimulator där man skapar främst magi, sand och rök. Först måste vi analysera hur själva blixten är uppbyggd vilket jag gör nedan:


Som vi kan se är blixten uppbyggd av olika element, vi börjar med att försöka återskapa dessa:

Vi börjar med kärnan, här är inställningarna som jag experimenterade mig fram till. Alla partiklar produceras ur samma punkt som är i mitten på bilden, därifrån rör dem sig iväg i z-axelns riktning. Efter jag var nöjd med inställningarna dubblerade jag lagret några gånger, ändrade storleken, genomskinligheten och flyttade runt lagren så tidpunkterna blev olika, detta gav följande resultat:

 Nu med flera mindre kärnor får vi en mer elektrisk känsla över det hela, men vi saknar de små partiklarna som följer med själva kärnan:
Här dubblerade jag klippet ännu en gång, sänkte partikelmängden och storlek. Samtidigt ökade jag diametern på partiklarnas bana så det gav effekten att de omslöt kärnan. Lite motion-blur på och det blir perfekt!
Det saknas även lite små "sparks" från trollstaven där magin skapas. Därför tog jag och dubblerade klippet en sista gång men med gravitation den här gången så partiklarna faller till marken.
 Som slutfinish lade jag på lite Glow och en lens flare:
Sist men inte minst la jag in resten av klippet med färgkorrigeringen och slutresultatet blev följande. Här har jag även klippt ut Ellen bild för bild och animerat grönt blinkande ljus på henne så blixten passar ännu bättre in i bilden. Tar lite tid och är oerhört pilligt men definitivt värt mödan!



Efteråt tog jag blixten och kopierade till motstående sida och gjorde den röd. I mitten lade jag på en gul lens flare som animeras i ljusstyrka samt samma "spark"-partiklar som jag använde till trollstaven fast med betydligt fler partiklar så det ser ut som om sand sprutas ut ur alltihop.



Nu väntar jag med att fler effekter eftersom det börjar bli knappt om tid, jag redigerar så mycket jag hinner, i värsta fall kan jag behöva tvingas korta ner filmen eftersom jag inte hinner göra alla effekter. Den enda skillnaden med de effekter jag har nu är små justeringar för att effekten ska passa i just det klippet med det ljuset och med den kamerarörelsen o.s.v. Jag kommer därför hålla mig ganska kortfattad med filmer som redovisning över vad jag producerat under dagen.

Mål för nästa gång: Redigera alla effekter.
Tid spenderad idag: 15h.
Total tid spenderad: 150h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-02-23
Idag började jag med rökflygningen. Först letade jag upp klipp på YouTube från själva filmen som jag kunde använda som referens till hur effekten skulle se ut. Den bästa jag kunde var denna, tidpunkten vid 0:05 är röken jag försöker återskapa:



RÖKFLYGNINGSGUIDE
Jag använda mig av 3D programmet 3D Studio Max tillsammans med en plugin vid namn FumeFX som är en rök- och eldsimulator. Men för att vi ska kunna simulera rök behöver vi en 3D-modell av skådespelarna så programmet vet var rök ska produceras, därför är detta det första steget vi behöver göra.

Vi använder oss bilderna vi tog på Ellen och Ellie och lägger in dem i 123D Catch som analyserar varje bild för sig och försöker automatiskt återskapa en exakt kopia av personen eller objektet i 3D. Detta tar lite tid men efter fem timmar och massor av finjusteringar är modellerna klara, såhär blev Ellen:

Nu när vi har en en 3D-modell kan vi sätta upp FumeFX och ändra lite inställningar. Här har jag även gjort en enkel ljussättning för att få fram skuggor och ljuspunkter som är väsentligt för djupet och realismen.




Här är inställningarna efter mycket experimentering, inringade parametrar innebär att jag ändrat dessa med given anledning, de övriga är orörda.
Fluid mapping är något speciellt, det är en tvådimensionell bild som appliceras på röken i 3D där likt en displacement map visar ljusare partier en högre synlighet medan mörkare partier ger mer genomskinlighet, den jag gjorde såg ut såhär:



Detta gör att man kan få fram ännu fler detaljer med några enkla få musklick utan att behöva lägga längre tid på simuleringen. Ju högre kvalitet desto längre tid tar simuleringen men detta kan undvikas med hjälp av fluid mapping-teknik. Såhär stora kan skillnaderna bli om man använder det:



När alla inställningar var färdiga tryckte jag på "Simulera" och väntade på slutresultatet som blev färdigt tre timmar senare, såhär blev det tillslut med lite finjusteringar med färgerna, kontrasten och skärpan i After Effects:



Nu när vi har en mall, likt färgkorrigeringen, kommer jag inte längre förklara i detalj med rökeffekterna vad som händer i varje klipp då det återigen blir samma procedur som upprepas. Jag gör likadant med nästa effekt o.s.v. Nästa moment att försöka återskapa blir priori incantatem (röd vs grön blixt).

Mål för nästa gång: Studera och återskapa priori incantatem.
Tid spenderad idag: 17h.
Total tid spenderad: 135h.
--------------------------------------------------------------------------------------------

2013-02-16
Färdig med all färgkorrigering och stabilisering på klippen där det inte finns några effekter:



Nu kan jag äntligen börja med effekterna och jag har valt att börja med rökflygningen.


Mål för nästa gång: Studera och återskapa rökflygningen.
Tid spenderad idag: 3h.
Total tid spenderad: 118h.
--------------------------------------------------------------------------------------------

2013-02-09
Dagens arbete:





Mål för nästa gång: Fortsätta färgkorrigera och stabilisera.
Tid spenderad idag: 4h.
Total tid spenderad: 115h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-02-03
Idag är det dags för färgkorrigering och stabilisering. Jag skriver ett längre inlägg nu för att förklara i detalj hur jag går tillväga. När detta är färdigt är det egentligen bara samma process som upprepas, därför kommer senare inlägg hållas ganska korta med filmklipp som redovisning.


FÄRGKORRIGERINGSGUIDE
Det första vi gör är att göra en mall för färgkorrigeringen som man sedan kopierar och klistrar in på alla andra klipp och på så vis spara tid, givetvis får man gå in och finjustera varje klipp då de har olika ljusstyrkor och färgtoner. I grund och botten handlar det om att experimentera sig fram, men jag har ett par effekter som jag brukar använda som bas, nämligen 1. Ljusstyrka (Exposure) + 2. En gnutta svartvit (Tint) + En gnutta färg (Photo Filter). När dessa är applicerade bygger man på med fler och fler lager för en mer professionell slutprodukt. Efter ca 90 minuters arbete ser mina inställningar ut såhär:


ORGINAL

MED LJUSSTYRKE-FILTER
Det jag gjort här är att först ändrade jag ljusstyrkan och kontrasten så man framhäver alla detaljer. Det är viktigt att bilden inte blir för ljus då allt blir fult och överexponerat, men det får heller inte bli för mörkt/för mycket kontrast då man går förlorar detaljer. Den svarta klänningen är ett sådant exempel där man får vara extra försiktig med kontrasten, annars blir hela en svart klump i bilden.

MED FÄRGKORRIGERINGS-FILTER
Med ljusstyrkan färdig lade jag på Hue/Saturation som förstärker alla färger (ex. ljusgrön färg blir mer knallgrön osv). Anledningen är att efteråt när jag lägger på ett svartvits-filter (Tint) så behålls de vackra gröna tonerna i gräset som annars skulle försvinna utan Hue/Saturation-filtret. Sist lade jag på ett blått toningsfilter för att ge filmen en kall och obehaglig känsla (orange ger värme och säkerhet). Lägg även märke till att jag kapade av höjden så man får en mer widescreen-filmkänsla.

*Klicka på bilderna för att förstora*


Stabilisering
Nästa steg är att undersöka hur stor skillnad det blir med stabilisering, om det är möjligt att utföra på mina klipp och om det är nödvändigt eller inte. Jag valde därför ut två passande klipp som har en hel del rörlighet i sig och som kräver viss stabilisering, här är resultatet som troligtvis kommer finjusteras en hel del under redigeringens gång:



Som vi ser är stabiliseringen ett måste för att få ett professionellt resultat, jag kommer därför applicera det på varje klipp. Nu när vi har en mall för färgkorrigeringen lägger vi helt enkelt in alla klipp under detta lager, exportera de redigerade klippen från After Effects och in i Sony Vegas tillsammans med alla andra klipp.


Mål för nästa gång: Färgkorrigera och stabilisera klippen som inte kommer ha några effekter i sig.
Tid spenderad idag: 3h.
Total tid spenderad: 111h.
--------------------------------------------------------------------------------------------