1) Ritningar & Bygge

Här redovisas arbetsprocessen kring skissandet och byggandet av kameradolly, kamerakran och shoulderrig.

2012-10-22
Så fort jag kom hem från skolan satte jag igång med att bygga shoulder-rigen. Syftet med en shoulder-rig är att man ska kunna gå/springa utan att kameran skakar så mycket vilket ger en mer professionell look. Till denna behövde jag inte köpa något material eftersom jag vetat länge att vi har allt som behövs hemma i förrådet. Eftersom det är en sådan simpel konstruktion struntade jag i att skissa en ritning pga att det tar onödig tid.

Material:
2x träcylindrar
2x träplankor
Motvikter
Spikar
Skruvar

Tanken är att sätta båda träcylindrarna på varsin axel, så sågade itu en gammal gardinstång till två cylindrar i rätt längd och la på ett behagligt ställe på axlarna och mätte avståndet. Efter detta sågade jag till en träplanka till det uppmätta måttet med några centimeters marginal och spikade fast dem med träcylindrarna. Sedan satte jag fast vanliga hantelvikter på ena sidan av cylindrarna och höll dessa på plats med nypor som fanns med i lådan till hantlarna. Tillslut skruvade jag fast en skruv i undersidan på en av plankorna för att montera fast kameran på och gav alltihop en testrunda:



Som vi såg blev det en förvånadsvärt stor förändring mellan den handhållna kameran och shoulder-rigen och jag blev väldigt överraskad till det goda resultatet. Jag är redan nu helt säker på att denna kommer att användas väldigt mycket i inspelningen.

Nu är allt färdigt i "Ritningar/Bygge"-sektionen och går direkt över till moment två i projektarbetet, nämligen "3D Film & Effekttester". Här är tanken att innan inspelningen göra en enkel 3D animation av filmen med korrekta uttänkta kameravinklar och längd på klippen samt i vilken ordning dem ska vara. Anledningen är att effektivisera inspelningen för att spara dyrbar tid så att skådespelarna ska slippa bli uttråkade och otaggade.

Mål för nästa gång: Börja göra 3D-versionen av filmen.
Tid spenderad idag: 6h.
Total tid spenderad: 50h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-10-21
Mamma och jag hämtade kranen som jag senare gav en liten testkörning och det var helt otroligt hur roligt det var! Jag kunde hålla på i flera timmar med att svinga den över trädgården och kika över hustaken. När det blev sent gick jag in och satte ihop klippen till en liten film tillsammans med en väns passande musik som han skrivit själv:



Kranen kommer vara till stor användning av filmen men det saknas fortfarande en liten rig, nämligen shoulder-rigen. Detta kommer bli målet inför nästa gång.

Mål för nästa gång: Bygga shoulder-rig.
Tid spenderad idag: 6h.
Total tid spenderad: 44h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-10-16
Att montera fast armen var både väldigt tungt och tidskrävande men gick tillslut. För att fylla ut alla glapp vid skruvarna använde jag vanliga skruvbrickor. Nu kom jag dock på att jag har helt glömt bort motvikten, hur ska det gå till? Efter en stunds betänkande kom jag fram till att en låda är den bästa lösningen. Jag tog överblivna träplattor och metallplattor som jag sedan satte ihop till en låda med öppet "lock" för att fylla med exempelvis sand/stenar/vikter. Lådan monterade jag sedan fast i armen med två skruvar. I verkstaden fanns det lite gott och blandat med vikter som jag satte i lådan för att se hur väl kranen rörde sig. Förvånandsvärt nog gled otroligt lätt höjden var häpnadsväckande!

Det ska bli väldigt skoj att prova kranen på riktigt med kamera men tyvärr måste jag vänta tills helgen då min mor kan hjälpa mig att frakta tillbaka den.


Mål för nästa gång: Prova kranen.
Tid spenderad idag: 2h.
Total tid spenderad: 38h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-10-09
Sågade till två träplattor varav den översta i roteringsaxeln skruvade jag fast två metallplattor på varsin sida för förstärkning eftersom annars skulle vinkeljärnen tryckas in i träet pga tyngden, metallplattorna fördelar vikten på en större yta. Efter detta satte jag ihop träplattorna med kullagret mellan med skruvar, blev lite problem där eftersom skruvarnas huvuden var för tjocka vilket gjorde att de nuddade varandra och lagret kunde inte rotera. Som tur var fick jag hjälp av Stefan med att komma på en lösning, han slipade och borrade hål längre in på en av sidorna och satte skruvarna där, skruvarna nuddade inte varandra längre och lagret kunde rotera lugnt och fint.

Efter detta skruvade fast metallplattorna med vinkeljärnen i roteringsaxeln som jag senare monterade fast i stativet. Nu är det inte mycket kvar, behöver bara sätta fast armen på stativet sen är allt färdigt!




Mål för nästa gång: Montera armen på stativet.
Tid spenderad idag: 2h.
Total tid spenderad: 36h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-10-02
Satte ihop armen till kranen, blev lite strul med storleken på borrhålen och längderna på skruvarna så jag fick såga till och borra små träklossar för att förlänga tjockleken på armen precis vid skruvarna. Mer hann jag inte göra.

Armen är som sagt färdig, det som behöver mest arbete nu är roteringsaxeln och dess montering på högtalarstativet.


Mål för nästa gång: Fortsätta montering av kamerakran.
Tid spenderad idag: 2h.
Total tid spenderad: 34h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-09-25
Monteringen går strålande men är långt ifrån färdig eftersom jag bara har två timmar till mitt förfogande. Borrade hål i högtalarstativet, stolpskon samt större hål i metallplattorna samt sågade itu trästolparna till rätt längder och borrade dessa med. Stolpskon satte jag fast på högtalarstativet med skruvar men stötte på ett problem, stolpskon hade större diameter än stativet. En snabb lösning på detta blev till att såga till två stycken trätrianglar som sedan hammrades upp emellan och fyllde ut hålet.

Nästa gång blir till att fortsätta monteringen, vad som ska göras bestämmer jag på plats.


Mål för nästa gång: Fortsätta montering av kamerakran.
Tid spenderad idag: 2h.
Total tid spenderad: 32h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-09-22
Bad min mor att hjälpa mig med att köra ner allt till Stefans bildemontering i Hovmantorp. Allt gick in i bilen som planerat och jag är redo för att börja montera på tisdag. Resten av delarna kom även på posten idag.


Mål för nästa gång: Börja montering av kamerakran.
Tid spenderad idag: 1h.
Total tid spenderad: 30h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-09-14
Fick skjuts av min mor till Stål & Verktyg efter jobbet och hämtade upp stålet. Efteråt körde vi till K-rauta och köpte trästolparna som planerat. Dock kunde jag inte få bara 5m trä som tänkt utan fick köpa 9m istället vilket visserligen bara var bra då kranen blir längre, lyckligtvis gick allt in i bilen.

Nu gäller det bara att frakta allt till Stefans bildemontering i Hovmantorp för montering.

Mål för nästa gång: Frakta allt till Stefans bildemontering för montering.
Tid spenderad idag: 1h.
Total tid spenderad: 29h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-09-13
Tog bussen till Stål & Verktyg för att beställa stålrören och stålplattorna. För säkerhets skull kontrollerade jag att jag kollade upp rätt produkter i deras katalog, lyckligtvis stämde allt. De sa dem skulle såga mina delar till imorgon eftermiddag så det är bara att hämta upp då. Efter detta gick jag till Jula och köpte stolpskon men eftersom jag inte hade någon bil kunde jag inte köpa trästolparna på K-rauta vilket blir målet för imorgon.

Mål för nästa gång: Köpa trästolpar och hämta stålet.
Tid spenderad idag: 3h.
Total tid spenderad: 28h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-09-11
Gick ner till Clas Ohlson i Tegnérgallerian efter skolan och köpte alla delar jag behövde därifrån. Väldigt tungt och det gick flera hål i påsen men trots omständigheter lyckades jag släpa hem allt. Mer hann jag inte med eftersom det blev för sent.

Väl hemma beställde jag högtalarstativet från http://www.billebro.se/ och kullagret från http://www.axminster.co.uk/. Frakt skulle ta ca 2 veckor.


Mål för nästa gång: Köpa resten av delarna.
Tid spenderad idag: 1h.
Total tid spenderad: 25h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-09-08
Handlingslista för kamerakran:

v  5m (4,6m) Träregel med dimensionen 5cm från K-Rauta
               KOLLA KVITTO

v  Stålrör från Stål & Verktyg
               KOLLA KVITTO


v  2x Stålplattor från Stål & Verktyg
               KOLLA KVITTO

_______________________
Vagnsskruv
v  10x Vagnskruv M6x80mm från Clas Ohlson = 18:-
               http://www.clasohlson.com/se/Vagnsskruv/Pr110509830
v  10x Vagnskruv M8x30mm från Clas Ohlson = 16:-
               http://www.clasohlson.com/se/Vagnsskruv/Pr110509830
v  5x Vagnskruv M10x100mm från Clas Ohlson = 26:-
               http://www.clasohlson.com/se/Vagnsskruv/Pr110509830
v  10x Vagnskruv M10x140mm från Clas Ohlson = 72:-
               http://www.clasohlson.com/se/Vagnsskruv/Pr110509830
_______________________
Sexkantsskruv
v  25x Sexkantskruv M6x50mm från Clas Ohlson = 18:-
               http://www.clasohlson.com/se/Sexkantsskruv/Pr407037850
_______________________
Mutter

v  30x Mutter M6 från Clas Ohlson = 42:-
               http://www.clasohlson.com/se/Mutter/Pr111128005
v  10x Mutter M8 från Clas Ohlson = 18:-
               http://www.clasohlson.com/se/Mutter/Pr111128005
v  20x Mutter M10 från Clas Ohlson = 58:-
               http://www.clasohlson.com/se/Mutter/Pr111128005
_______________________
Bricka

v  50x Bricka M6 från Clas Ohlson = 20:-
               http://www.clasohlson.com/se/Bricka/Pr111203016
v  25x Bricka M8 från Clas Ohlson = 13:-
               http://www.clasohlson.com/se/Bricka/Pr111203016
v  25x Bricka M10 från Clas Ohlson = 17:-
               http://www.clasohlson.com/se/Bricka/Pr111203016
_______________________

Spikbleck

v  6x Spikbleck 60x200x2mm från Clas Ohlson = 54:-
               http://www.clasohlson.com/se/Spikbleck/Pr313122000
v  2x Spikbleck 80x300x2mm från Clas Ohlson = 32:-
               http://www.clasohlson.com/se/Spikbleck/Pr313122000
v  2x Spikbleck 120x300x2mm från Clas Ohlson = 44:-
               http://www.clasohlson.com/se/Spikbleck/Pr313122000
_______________________






Vinkelbeslag förstärkt

v  2x Vinkeljärn 90x90x2,5mm från Clas Ohlson = 24:-
               http://www.clasohlson.com/se/Vinkelbeslag-f%C3%B6rst%C3%A4rkt/Pr311857000

_______________________
Stolpsko

v  1x Stolpsko 101x101mm från Jula (för att montera kranen på stativet) = 49:-
               http://www.jula.se/stolpsko-793087
_______________________

v  1x Lazy Susan kullager 100x100mm från Axminster (UK) + frakt = £7,94 ≈ 80:-
               http://www.axminster.co.uk/triangle-lazy-susan-bearing-prod20991/
 _______________________
Billebro WS-SS392-1

v  1x Högtalarstativ från Billebro = 395:-
               http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=4213
 _______________________
v  Annordning för motvikt (kräver mer betänketid, finns många varianter)
v  Träplattor (har i förrådet): 0:-
v  Skruv & Spik (har i förrådet = 0:-
Total kostnad = 996:-


Jag har även pratat med min flickväns pappa Stefan (som är bildemonterare i Hovmantorp) om att få bygga ihop allt på hans jobb då man kan låna professionella verktyg, exempelvis en metallborr. Han gick med på det och sa att jag fick dyka upp när jag ville innan 17.00. Han erbjöd sig även att hjälpa mig om jag får problem.

Jag har kollat mitt schema den enda dagen jag slutar innan 17.00 är på tisdagar då jag slutar klockan 14.00. Bussen till hovmantorp går vid 14.30 och är framme ca 15.00 så jag har 2h på mig varje tisdag från och med nu.

Mål för nästa gång: Köpa alla delar.
Tid spenderad idag: 3h.
Total tid spenderad: 24h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-09-01
Köpte vinkeljärnen och monterade ihop men resultatet var densamma. Efter några minuters observationer kom jag fram till att det måste vara underlaget det är fel på. Rören i detta fall råkar vara smått krokiga vilket medfört sina konsekvenser. Att skaffa nya rör är för dyrt och är därför inte något alternativ då budgeten inte är hur stor som helst. Tyvärr måste jag lämna dollyn och försöka lösa scenerna med hjälp av andra tekniker t.ex. kranen, vilket på tal om det är nästa moment.


Mål för nästa gång: Handlingslista för kamerakran.
Tid spenderad idag: 2h.
Total tid spenderad: 21h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-08-25
Borrade dit klossarna på träplattan och monterade fast hjulen, såhär ser det ut nu:
Fixade till 4 rör för testkörning men det blev väldigt skakigt. Förmodligen pga att hjulen inte sitter tillräckligt hårt och roterar därför runt sin egen axel och/eller att hjulen inte är vinklade åt samma håll vilket bidrar till skakningar, allt detta tog 5h.


Efter 1h betänketid över en lösning kom jag på en ny modell:

För denna modell behöver jag följande:

v  4x Vinkeljärn med dimensionen 60x45x60mm från Jula, 11:-/st = 44:-

v  Eventuellt skruvar och brickor om det inte finns hemma.

Total kostnad = 44:-

Istället för ojämnt sågade träklossar och dallriga hjul ska jag använda 50x35x50mm vinkeljärn vilket bidrar till exakta vinklar och höjd på hjulen. Hjulen och skruvarna återanvänder jag så priset blir lägre. Med denna modell bör antalet felmarginaler reduceras.

Mål för nästa gång: Köpa vinkeljärn och montera ihop.

Tid spenderad idag: 8h.
Total tid spenderad: 19h.

--------------------------------------------------------------------------------------------

2012-08-19
Idag sågade jag itu en träkloss till en trätrekant eftersom två av de andra blev jättedåliga, borrade hålen jag markerade ut igår vilket tog längre tid än planerat. Nästa gång måste monteringen bli färdig!
Mål för nästa gång: Montering färdig.
Tid spenderad idag: 2h.
Total tid spenderad: 11h.

--------------------------------------------------------------------------------------------

2012-08-18
Köpte alla delar till dollyn, sågade träbiten till träklossar, sågade itu träklossarna till trätrekanter. Markerade ut de första borrhålen (3h). Hann inte montera något idag vilket får bli imorgon istället.
Mål för nästa gång: Börja montera ihop dollyn.
Tid spenderad idag: 2h.
Total tid spenderad: 9h.

--------------------------------------------------------------------------------------------

2012-08-16
Efter lång betänketid utvecklade jag kranritningen från skissen jag gjorde i Spanien till en mer realistisk version eftersom den första kan omöjligt vara fysiskt stabil i verkligheten.
Istället för att skissa för hand gjorde jag ritningen 3D med programmet 3D Studio Max då kranen och dess delar blir mer överskådliga vilket minskar risken för att missa smådetaljer såsom antalet skruvar och muttrar som behövs.
Att den förra förmodligen var instabil är pga följande anledningar:
1.   Aluminium är för svagt material för den vikt som kommer belasta kranen. Istället väljer jag trä i armarna som egentligen har lägre densitet än aluminium men är inte ihåligt till skillnad från rören vilket teoretiskt bör ge mer stabilitet. Jag insåg också att rotationsaxlarna kommer belastas med nästan hela kranens vikt eftersom masscentrum befinner sig där, och då måste det vara ett kraftfullt material som klarar den tunga vikten. I det här fallet kommer jag använda mig av stål.
·         Aluminium = 2700kg/m3
·         Trä 600kg/m3
2.   Rören var indelade i för många delar (3st) och det skapar svaga punkter som orsakar risk för svajningar. Svajningar måste undvikas eftersom kameror är oerhört känsliga skakningar som i sin tur ger en suddighet (motionblur) i klippen.

 Mål för nästa gång: Köpa delarna till dollyn, om tid finns -> börja montera.
Tid spenderad idag: 3h 30min.
Total tid spenderad: 7h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-08-14
Utvecklade dollyritningen från skissen jag gjorde i Spanien (1h):
Jag passade även på att göra en handlingslista, för denna modell behöver jag följande:


v  1x Träkloss från K-rauta med dimensionen 40x7x7cm som sågas itu till 8x trekanter.
               KOLLA KVITTO
 _______________________


Fasta länkhjul 50 mm
v  8x Hjul från Jula, 13:-/st = 104:-
               http://www.jula.se/fasta-lankhjul-50-mm-322026
 _______________________


50/2000mm 1 muff
v  10x Avloppsrör med dimensionen 200x5cm från Byggmax = 10m "tågräls". 40:-/st = 400:-
               http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/badrum-wc-bastu/avlopp-inne/avlopp-inomhus-50-mm/31251/ror-inomhusavlopp
 _______________________
Svängbara länkhjul 100 mm
v  1x Svängbara länkhjul från Jula (annordning för dragpinne) = 53:-/st
               http://www.jula.se/svangbara-lankhjul-100-mm-322031
 _______________________
v  1x Cylindrisk träpinne - monteras i kundvagnshjulet (har i förrådet) = 0:-
v  Träplatta (har i förrådet) = 0:-
v  Skruv & Spik (har i förrådet = 0:-
Total kostnad = 557:-


Mål för nästa gång: Utveckla kranskissen.
Tid spenderad idag: 1h 30min.
Total tid spenderad: 3h 30min.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-08-09
Blev nöjd med gårdagens modell så jag ritade upp en skiss på kameradollyn också:

BILD

Mål för nästa gång: Utveckla någon av skissarna i After Effects när jag är hemma i Sverige igen.
Total tid spenderat: 2h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2012-08-08
Ritade en snabb skissritning av kamerakranen medan jag hade tid över i Spanien.
Problem:
·         Hur ska kranen kunna rotera? Vad ska jag använda för konstruktion i axeln?
·         Vilken motvikt krävs?

Mål för nästa gång: Skissa ritning för kameradolly.
Tid spenderad idag: 1h.
Total tid spenderad: 1h.
--------------------------------------------------------------------------------------------