5) Klippning

Här redovisas arbetsprocessen kring klippningen av filmen.
2013-01-26
Äntligen färdig! Nu börjar det likna något!



När jag kikade på min tidsplan märkte jag att jag ligger efter i min planering, klippningen skulle varit färdig den 20 november och inte den 26 januari, därför har jag skrivit en ny tidsplan:

Tid- och arbetsplan V2
- Få tag i skådespelare, och trollstavar (Direkt)
- Bygga kamerariggar (1 oktober 2012)
- 3D Storyboard (1 oktober 2012, max 1 november 2012, det får ej bli för kallt!)
- Inspelning (Mellan 1 oktober - 1 november 2012, när förberedelserna är klara)
- Klippa ihop inspelningsmaterialet (26 januari)
-------------------------------------
JULLOV
-------------------------------------
- Färgkorrigera och stabilisera inspelningsmaterialet som inte kommer ha några effekter i sig. (17 Februari)
- Studera och göra effekter (1 Maj)
- Studera och komponera Harry Potter-musik (14 Maj)
- Spela in och lägga på ljudeffekter (20 Maj)
- Final touches i redigering, timing i klippningen och ljudeffekter. (22 Maj)
- Redovisning (Överenskommelse med handledare om datum)

Nu börjar nästa moment, färgkorrigering och stabilisering av klippen för en mer professionell look. Vi gör detta nu först för att lindra eventuell stress som kan förekomma, tar man de mindre tidskrävande delarna först känns det som att det blir mindre arbete att göra senare.


Mål för nästa gång: Färgkorrigera och stabilisera klippen som inte kommer ha några effekter i sig.
Tid spenderad idag: 6h.
Total tid spenderad: 108h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-01-20
Jag håller det kort, inte mycket att säga. Såhär ser det ut ikväll:




Mål för nästa gång: Fortsätta klippa ihop filmen.
Tid spenderad idag: 6h.
Total tid spenderad: 102h.
--------------------------------------------------------------------------------------------
2013-01-13
Tillbaka efter jullovet! Tog en rätt lång paus från skolan, fokuserade mycket på Lucia och slutproven innan lovet men nu har jag satt igång med redigeringen. Det som behövs göra först är att lägga alla inspelade klipp på en lång rad (ca 90 minuter film). Efter det klipper man ihop alla klipp så man får en sorts helhet på filmen, sedan redigerar man visuella effekter och sist lägger man på musik och ljudeffekter. Det finns säkert massor av olika arbetssätt men personligen gillar jag den här metoden.
Det tar lång tid att noggrant gå igenom alla klipp men det är det värt. Såhär ser det ut än sålänge:



Målet är att ha en färdigklippt film innan helgen är slut.


Mål för nästa gång: Fortsätta klippa ihop filmen.
Tid spenderad idag: 6h.
Total tid spenderad: 96h.
--------------------------------------------------------------------------------------------